הבלוג

שלבי עבודה נכונים בתחום של עיצוב ופיתוח אתרים

שלבי עבודה נכונים בעיצוב ופיתוח אתרים

השנה היא 2020 ובתחום של פיתוח ו/או בניית אתרים נכנס מושג יחסית חדש הנקרא אוטומציה, אנשים אוהבים לבנות את האתרים שלהם עם תוספים/תבניות אשר נותנות את היכולת בקלות רבה לבנות באמצעות בילדרים הנותנים אפשרות גרירה של אלמנטים אשר לטענתם למעשה זה חוסך הרבה יותר זמן מאשר פיתוח של אתר אינטרנט. לדעתי אין ספק שזה חוסך זמן אבל זה מגיע על חשבון האיכות ומבחינת איכות גבוהה אין כמו אתר שמפותח ידנית בקוד מאשר "מכונה" שיוצרת את ההיררכיה ואת "קופסאות" התוכן, בימינו הדעות הינן חלוקות מאוד.

אך עם היווצרותם של הבילדרים גם אלו שלא מפתחים בקוד כעת יכולים לבנות לעצמם (לא לפתח, זו משמעות שונה) את האתר או את האתרים שלהם וגם ללקוחות שלהם. אך עם זאת ,עקב ההתלהבות הרבה שלהם הם שכחו את השלבים הנכונים לבניית האתר , כאשר הם מעצבים ישירות בבילדר. עליי לומר שלא כולם עושים זאת , יש כאלו שעדיין ממשיכים לעבוד לפי השלבים הנכונים ואף בשלבים הרבה יותר מפורטים, כל אחד בראות עיניו, בפוסט זה אני מפרסם את שלבי הבסיס שכן צריכים להיות בכלל לפני שניגשים לבנות את האתר אם זה דרך פיתוח או מאידך דרך בילדר.

אז מה הם השלבי עבודה נכונים בתחום של עיצוב ופיתוח אתרים?

לאחר שהלקוח חתם אתכם חוזה שהוא עובד מולכם ולא משנה את דעתו עם נותן שרות אחר ומחויב להמשיך את התהליך שלכם יחד אתכם אז יש לפעול לפי השלבים הבאים :

השלב הראשון – בשלב הראשון נפגשים ו/או משוחחים עם הלקוח, או מתכתבים דרך מיילים ויוצרים מסמך איפיון מלא של האתר , אפשר לרשום זאת בכתב יד או באמצעות תוכנת word ליצור סוג של תבנית עימה תוכלו לעבוד גם עבור שאר הלקוחות שלכם. המסמך איפיון למעשה יכלול מה כל עמוד ועמוד באתר יכלול, גם מבחינת האזורים של העמוד (בשפה המקצועית Sections ), מבחינת האלמנטים שישבו בכל אזור ואזור וגם מבחינה פונקציונלית מה כל כפתור יבצע, אם יהיו אנימציות / הנפשות על אלמנטים מסויימים אז לתאר מה כל הנפשה / אנימציה תעשה ולאחר מכן יוצרים סקיצה ראשונית של האתר, אפילו סתם על נייר מהמדפסת או אפשר כיום בעזרת תוכנות של wireframing כמו סקץ' או פיגמה או מבית אדובי תוכנת XD אשר איתן ניתן אפילו לייצא את הסקיצה אינטראקטיבית ולתת את החוויה של האתר עוד לפני הפיתוח עצמו.

השלב השני – לאחר אישור הלקוח/ות של שלב האיפיון יוצרים בתוכנות המוזכרות בסעיף הקודם את הויזואליות של האתר, נותנים יותר משקל ויזואלי ועדכני לאתר (אם בשלב הקודם היו רק קוביות ומלבנים) מבחינה גראפית , יוצרים את האייקונים, איך הכותרות יוצגו, האזורים מבחינת הרקעים, עיצובי הטפסים, איך יראו הגלריות / סליידרים . ואלו הן למעשה הסקיצות האמיתיות של האתר ואותן שולחים שוב לללקוח/ות לקבל הערות ולבסוף יש להגיע עם הלקוח/ות אישור סופי עבור הסקיצות של עמוד הבית ולאחר מכן של העמודים הפנימיים.

ולשלב הזה יש גם שם – שלב הפינג פונג

שלב זה אני קורא לו "שלב הפינג-פונג" יוצרים סקיצות ושולחים ללקוח את הסקיצות עד לסקיצה המושלמת מבחינתו / מבחינתם. וזאת כדי למנוע מספר פיתוחים או מספר "בניות" (אם מדובר בבילדר) של אותו העמוד, כבוני אתרים אנחנו מעוניינים לבנות / לפתח את האתר רק פעם אחת ויחידה ולכן אנחנו עושים את שלב הסקיצות.

השלב השלישי – זהו שלב חשוב מאוד, כיוון שבשלב הזה עלייך לקבל את האישור הסופי בהחלט עבור העיצוב של הדפים מהלקוח/ות , זהו שלב שבו הלקוח/ות לא מתחרטים ומודעים לדבר שכך האתר שהם רוכשים מנותנ/ת השירות יראה ושכל האלמנטים יראו באותה צורה.
אין ולא יהיה מעבר ישיר לבילדר לפניי שהלקוח אישר סופית את הסקיצות.

השלב הרביעי – לאחר השלב של כל אישורי הסקיצות , מזל טוב, אפשר לפתח ו/או לבנות את האתר ללקוח/ות בהתאם לאותן סקיצות שאושרו בבטחה אם מבחינת פיתוח קוד ואם מבחינת בניית האתר בבילדר. כמובן שלאחר הפיתוח או הבניה יש להתאים את האתר למסכים הניידים, כי כיום רוב האוכלוסייה צופה במכשירים ניידים (לפטופ,אייפד וכיו"ב) או דרך מכשירי המובייל (הטלפונים הניידים) . את שלב הבנייה או מאידך פיתוח האתר בקוד ניתן ליצור בעזרת 3 דרכים:

פיתוח/בנייה בשרת מקומי – בשיטה זו הבונה ו/או המפתח של האתר יוצר את האתר במחשב שלו בשרת דמה על מנת שיוכל להריץ קבצי שרת , החיסרון פה שהלקוח לא יכול לראות ולא יכול להיות מעורב בזמן תהליך הבנייה/פיתוח והלקוח סמוך ובטוח כי האתר יראה בהתאם לסקיצה או סקיצות שהוא אישר. במקרה זה הלקוח/ות סומך/ים על הבונה / המפתח של האתר.

פיתוח/בנייה בשרת פיתוח – בשיטה זו הבונה ו/או המפתח של האתר יוצר את האתר על שרת אמיתי אך בשרת שלו שללקוח אין יכולת גישה כלשהי , בשיטה זו הלקוח/ות אכן יכולים לעקוב אחר ההתפתחות של הבנייה ו/או הפיתוח כגולש רגיל , בשרת פיתוח לרוב (עד כמה שידוע לי) הדומיין יראה כלהלן https://dev.mydomain.co.il .

פיתוח/בנייה בשרת הלקוח – כשמו כן הוא, הלקוח רוכש מקום אחסון ועל הלקוח למסור לבונה ו/או מפתח האתר את פרטי הגישה (בדרך כלל מקבלים כשרוכשים דומיין) לשרת , הפיתוח או הבנייה מתבצעת ב"נכס" של הלקוח , לרוב זו השיטה הקלה יותר כיוון שבשיטות המוזכרות קודם לכן יש צורך לבצע מיגרציה ולמעשה זה אומר שיש לבצע העתקת קבצים ממקום א' למקום האחסון של הלקוח וזאת ועוד שבשיטה זו הקבצים כבר אצל הלקוח/ות.

השלב החמישי – לאחר שהאתר פותח או נבנה בשיטה המועדפת יש למסור את האתר ללקוח, בשלב זה גם הלקוח/ות יבדוק / ייבדקו את האתר מבחינת פונקציונליות האתר, אם הכל פועל כמו שצריך ואין לדוגמא קישורים שבורים , האם האתר פועל ועובד כמו שצריך ברספונסיביות שלו וכיו"ב וגם בשלב הזה מפתח האתר ו/או בונה האתר מעביר ללקוח/ות הדרכה כיצד לתפעל את האתר מבחינת הכנסת התכנים.

ואם הכל עבד כשורה והכל תקין כמצופה אז על הלקוח/ות להעביר את יתרת התשלום (החצי הראשון לפני העבודה כמקדמה) עבור פיתוח ו/או בניית האתר. ברגע שהאתר נמסר ללקוח והכל שולם אז ה"נכס" האינטרנטי כבר שלו ואפשר לעבור לפרוייקט הבא.

בהצלחה

את המאמר הנ"ל שקראתם זה עתה הינה כתיבה מקורית שלי לכן כל הזכויות שמורות לכותב המאמר (לי בלבד) לכן אין לשנות, לשכתב, לתקן, למחוק, להוסיף, להעתיק, לצלם, לשכפל, לפרסם, להציג בפומבי, להפיץ, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים ו/או בתכני האתר.

צרו עימי קשר

השתכנעתם ?? יותר ממוזמנים ליצור עימי קשר, לקבלת פרטים נוספים ואשמח לתת לכם מענה על כל שאלה ותהייה